bila awan bertukar hitam....(when sky turn black)

BIAR MEREKA RASA APA YANG KITA SUKA!!!!

Sunday, February 27, 2011

hobi kumpul sampah...

                               Minggu ni rumah aku memang berselerak sungguh..sebab ayah aku sibuk betul nak mengecat rumah...walhal raya lambat lagi.Jadi bila dah nak mengecat ni banyak lah benda nak kena dialihkan.Dalam sibuk2 mengemas tu macam2 benda lah yang terjumpa.Tapi satu benda yang menarik aku dapat snap gambar ialah koleksi DI LUAR SEDAR aku ni....


Tshirt :
  1. gambar line up band semasa photo shoot album REPUBLIK CINTA 
  2. official Tshirt DEWA19 Malaysian tour 2007 (sayap hati) 
  3. logo LASKAR CINTA. 
               Selain dari tu ada juga beberapa keping album yang ada kene mengena dengan kroni2 AHMAD DHANI....


album yang ada :
  1. vcd + cd dokumentari promosi album REPUBLIK CINTA 
  2. T.R.I.A.D 
  3. DEWA19 album KERAJAAN CINTA 
  4. MUHAMMAD DHANI & THE SWINGER album THE BEST IS YET TO COME 
  5. ARI LASSO album KULIHAT,KUDENGAR,KURASA 
  6. AHMAD DHANI & BAND album IDEOLOGI SIKAP OTAK (rare album now!!) 
  7. DEWA19 album REPUBLIK CINTA 
  8. compilation various artist from REPUBLIK CINTA MANAGEMENT 
  9. AHMAD DHANI & THE ROCK album MASTER MISTER AHMAD DHANI vol 1
  10. vcd the best of DEWA19
kaset kaset :
  1. ARI LASSO album SENDIRI DULU 
  2. DEWA19 album live ATAS NAMA CINTA vol 1
  3. compilation THE BEST OF DEWA19 (formasi ARI LASSO era 90an) 
  4. DEWA19 album LASKAR CINTA 
  5. ANDRA & THE BACKBONE album first album 
  6. ARI LASSO album SENTIASA ADA 
  7. DEWA19 album live ATAS NAMA CINTA vol 2 
                              Koleksi yang sempat dipunggah.Dah masuk dalam kategori  sampah sarap lah ni sebab tak pernah terbela.Kalau cd metal tu smua nya dalam plastik..punyalah sayang.Tapi bila dah snap gambar ni rasa macam nak jaga elok2 lah pulak.Lagipun ni lah satu PROVE yang aku memang minat dengan hasil kerja AHMAD DHANI...

Wednesday, February 23, 2011

THE BIG 4 LIVE!!! DVD


                         Jika ditanya apakah peristiwa terpenting dalam kalendar METAL dunia,pastinya ada yang menyebut OZZFEST mahupun WACKEN..namun pada tahun lepas satu lagi peristiwa terpenting telah berlaku apabila 4 gergasi Thrash Metal dunia telah berhimpun dalam satu stage yang diberi nama "THE BIG 4".Ini adalah celebration bagi meraikan 30 tahun perjuangan band2 Thrash Metal America ni yang telah menjadi fundemental penting dalam mencorak kan lagi variasi genre METAL selain terus relevan menDOMINASI pasaran METAL sehingga kini..dan mereka adalah LAGENDA.
                         DVD yang dah mula menjadi perebutan buat mereka2 yang menggelar diri mereka itu collector telah pun berada dalam genggaman aku pada ahad lepas.Sebuah live wajib tonton tatkala masa terluang.Dan sebuah DVD wajib simpan bagi mereka yang claimed diri mereka tu MAT METAL!!.DVD ni terbagi kepada dua disc...iaitu disc1 adalah live dari ANTRAX juga MEGADETH manakala disc2 pula live dari SLAYER dan juga..ehem ehem..METALLICA.

            Set pada sebelah petang ini dimulai dengan band ANTRAX sebagai pembuka panggung.Ternyata Antrax masih lagi Antrax yang kita kenal dengan Hyper nya.Mereka membawa 10 lagu pada petang itu bagi santapan crowd.. antaranya
  1. Caught In The Mosh
  2. Got The Time
  3. Madhouse
  4. Be All.End All
  5. Antisocial
  6. Indians 
  7. Heaven And Hell 
  8. Only 
  9. Metal Thrashing Mad
  10. I am The Law
              Setelah selesai tugas ANTRAX makanya satu lagi nama yang wajib disenarai sebagai PELENGKAP Thrash Metal iaitu MEGADETH..


                   MEGADETH yang tatkala itu terpaksa beraksi saat2 hujan lebat mula membasahi persekitaran venue,namun crowd yang masih dahaga kan sentuhan Thrash Cyborg dari mereka tetap setia memberikan sokongan buat MEGADETH..apatah lagi kalau tak silap ini adalah show pertama Dave Eleffson setelah mengundur diri dan sekarang kembali ke posisi Bassist MEGADETH semula.Antara setlist yang dibawa mereka adalah
  1. Holy Wars..The Punishment Due
  2. Hangar 18
  3. Headcrusher 
  4. Skin O' my Teeth 
  5. Hook In The Mouth 
  6. Sweating Bullet 
  7. Symphony Of Destruction
  8. Peace Sells 
                            Malam menjelang tiba..ini bermakna tinggal lagi dua sahaja band yang bakal menutup tirai show ni..ya wira Thrash rakyat  America  SLAYER masuk ke pentas dan giliran mereka pula untuk membuktikan kuasa Thrash Metal yang hebat bukan hanya datang dari German sahaja...hahahaha


                 Masih lagi kekal sebagai KING OF AMERICAN THRASH makanya bukan terlalu sukar untuk mereka mengkucar kacirkan keadaan.Crowd yang dah mula menggila dengan aktiviti MOSHING dan CIRCLE terus dibuai dengan seleksi hitam mereka hari itu.Satu persatu lagu diberi sebagai hadiah buat yang hadir menyokong mereka selama ini antaranya
  1. World Painted Blood 
  2. War Ensemble 
  3. Hate Worldwide 
  4. Dead skin Mask
  5. Angel Of Death 
  6. Mandatory Suicide 
  7. Chemical Warfare 
  8. South Of Heaven 
  9. Reign Blood 
                   Selesai tugasan mereka...andai SLAYER ini bukan nya Head Liner bagi festival ini,bermakna ada lagi kuasa yang lebih BESAR dari SLAYER bakal muncul....METALLICA...arghhhh!!!!tiada siapa pun yang mampu menafikan lagi yang mereka adalah band metal no1 dunia..






                     Apa lagi yang nak diceritakan pasal mereka ni???setiap show pastinya lagu2 yang sama?? tp kita masih lagi nak tengok kan??sebab mereka adalah genius metal band!!!mereka membawa seleksi lagu2 mereka antaranya

  1. Creeping Death 
  2. For Whom The Bell Tolls 
  3. Harvester Of Sorrow
  4. Fade To Black
  5. Cyanide 
  6. One Master Of Puppet
  7. Nothing Else Matters 
  8. Enter Sandman 
encore METALLICA kali ini adalah menampil kan semua band2 yang terlibat naik ke stage semula bersama mereka bagi menjayakan lagu cover dari DIAMOND HEAD iaitu AM I EVIL?...ini adalah nostalgik bkn kerana ANTRAX mahupun SLAYER yang hanya diwakili DAVE LOMBARDO tapi nostalgik nya kerana DAVE MUSTAINE naik semula sepentas berganding dengan JAMES HETFIELD diiringi kekasih lamanya METALLICA..set kali ini memang tertumpu pada mereka



                Gambar yang aku curi ni adalah situasi tatkala MUSTAINE dan METALLICA menjayakan lagu tersebut.Dan selepas dari itu semua mereka berpelukan.Kita yang memang arif mengetahui adalah susah nak kita cerita tentang dorang ni (MUSTAINE&METALLICA)..namun mungkin usia dah meMAAFkan apa yang telah berlaku barangkali.. show kembali kepada METALLICA dimana dua lagi lagu disampaikan iaitu HIT THE LIGHT & SEEK N DESTROY...arghhh sebuah live yang harus anda dapat kan segera sebelum ajal anda menjelang tiba!!!!!
 

Friday, February 18, 2011

Ozzy Osbourne & Jake E Lee Live!!!


                     Sedar tak sedar lebih kurang 2 minggu juga tak update.Bukan malas cuma idea dh kering.Syukur petang tadi ilham sampai,makanya ada juga benda yang nak ditulis malam ni.So kali ni nak review pasal sebuah VCD live yang aku beli pada tahun 2002 dulu iaitu Ozzy Osbourne & Jake E Lee Live pada tahun 1984..tu dia!!!berapa punya classic ini nye konsert.Live ini sebenarnya adalah salah satu rangka promosi buat album baru Ozzy (waktu tu!!) iatu album BARK AT THE MOON,dan penampilan nya bersama musician yang pernah berkhidmat bersama DIO iaitu Jake E Lee.
                      Dari segi visual nya boleh lah diberi credit sebanyak 50 markah,apatah lagi sebuah visual yang dah bertahun macam ni.Warna pun tak berapa nak best tapi still boleh layan.Dalam ni kita boleh lihat dekorasi stage Ozzy yang pada aku dah mendahului zaman nya,stage dipenuhi dengan patung2 kelawar dan sedikit sentuhan seperti sebuah rumah banglo yang berhantu.Dan yang lagi menarik setiap kali Ozzy habis menyanyi sebuah lagu pasti akan ada seorang slave yang berpakaian besi seperti askar perang datang membawa dulang minuman untuk Ozzy.Dan Ozzy menggelar slave itu sebagai IRON MAN yang mungkin diambil dari judul lagu band lamnya iaitu BLACK SABBATH.

antara lagu yang terkandung adalah :
  1. I Don't Know 
  2. Mr Crowley  
  3. Rock N Roll Rebel 
  4. Bark At The Moon 
  5. Revelation 
  6. Steal Away 
  7. Suicide Solution 
  8. Centre Of Eternity 
  9. Flying High Again 
  10. Iron Man (Black Sabbath cover) 
  11. Crazy Train 
  12. Paranoid (Black Sabbath cover) 
                              Kalau diperhatikan bukan lah semua lagu2 dalam BARK AT THE MOON pun yang ada,Ozzy still menggunakan kekuatan lagu2 killer dia masa bersama dengan Rhandy Rhoad.Mungkin dia pun tahu yang peminat masih lagi rindu dan terasa akan kehilangan guitar hero tu jadinya dia bawak jugak lah lagu2 di zaman Rhandy dulu.Tak ketinggalan juga 2 lagu yang memang kita tahu adalah anthem kuat bagi Ozzy semasa menjadi King Of Brit Heavy Metal bersama Black Sabbath iaitu 'Iron Man' dan 'Paranoid' juga dibawa bagi memenuhi kekuatan setlist lagu pada show berkenaan walaupun rata2 nya music telah diolah mengikut kretiviti Jake E Lee.  
 





               Dah terlanjur cerita pasal Ozzy ni maka rasanya elok juga promote kan sikit album baru orang tua kutuk ni.Pada hujung tahun lepas Ozzy telah melancarkan album baru dia yang bertajuk SCREAM.Ini adalah album dimana Zakk Wylde bukan lah lagi orang yang bertanggung jawab pada setiap melodi,kerana tempat nya telah diganti oleh seorang Guitarist muda yang bernama Gus G.
              Pada sesiapa yang tak kenal dengan Gus G ni aku nak ceritakan sedikit pasal mamat ni.Dia ni merupakan guitaris pada sebuah kumpulan Power Metal iatu DREAM EVIL,sebelum dia keluar untuk berkhidmat pada band kumpulan dia sendiri yang juga berkonsep kan yang sama iaitu FIREWIND yang dulu penah panas dengan lagu "Breaking The Silence".Dan fakta yang lebih menarik Gus G juga adalah guitarist yang telah menewaskan Murty Friedman melalui sebuah pool undian berkenaan dengan dunia guitar..hahaha memang perit untuk diterima pada sesiapa yang minat dengan Murty Friedman,namun ni lah dia revolusi..jadi pada sesiapa yang belum mendapatkan album ni pegi lah beli...

Friday, February 11, 2011

Dorang gaduh..biarkan..

                       Serius aku paling malas nak menulis benda2 yang panjang.Kalau lah boleh biar je posting tentang review album.Tapi mahu atau tak aku kena juga tulis benda2 yang sebegini atas dasar nak ingat kan kawan2. Walaupun kadang2 dah naik menyampah dah asyik dok mengingatkan kan je!!Ok benda yang aku nak cerita adalah berkenaan dengan salah guna Social Network (SN).Macam yang kita tahu umum nya SN ni dibuat atas dasar pertama adalah kerana ianya mempermudahkan dagangan bagi yang mahu memajukan perniagaan melalui perhubungan maya.Dan ianya juga secara tak langsung menjadi satu medan untuk kita memupuk PERTALIAN sesama kita.
                       Bayangkan yang kalau sebelum ni kita macam nak mampos bersusah payah untuk berhubung dengan band pujaan tapi sekarang SN dah memudah kan semua itu,segala bentuk info boleh diekses dengan cukup pantas..bayang kan bagaimana sekarang hanya dengan satu TWEET sahaja di TWITTER kita mampu menyapa khabar kepada Dave Mustaine?menarik bukan??itulah yang dipanggil kemajuan.Ia dicerna bagi memudah kan setiap apa juga urusan yang aku sebutkan tadi.Tapi sekarang ni dah lain.Ia boleh melunsur ke arah yang positif mahupun negatif.Apa yang aku nak cerita adalah berkenaan dengan medium SN ni yang telah mengucar kacirkan kepada sesiapa yang salah guna.
                       Mohon ampun siap,aku nak tegur sebilangan pengguna ini (metalhead) yang adakalanya menjadi LALANG dalam setiap krisis.Kita boleh saksikan kebelakangan ini pasti ada sahaja ketidakpuasan dalam sesuatu benda termasuklah dalam scene metal tempatan.Macam2 hal dan macam2 ragam..yang sipolan ni tak puas hati dengan sipolan ni..yang si dia benci akan si dia tu pulak.Hari2 ada je yang tak kena.Memang benda tu normal,tapi kita jangan jadi orang tengah kalau takde sebab.Sebagai contoh hari ni si A menyatakan dalam status yang dia memang tak puas hati dengan si B,so kita jangan lah nak menyemak kan keadaan.Aku pernah lihat beberapa ekor berok yang mana dlam status si A gila2 nye dia bantai si B..dan dalam diam di jugak dah bantai si A dalam status si B..ape ke bangang nye lah korang ni.Nak sokong buat cara nak sokong. Berikan hujah yang tepat kenapa anda menyokong bukan jadi LALANG.
                       Korang kena ingat setiap apa jugak pertempuran pasti akan reda juga..last2 skali si A dan si B mungkin akan berbaik semula tapi kau pulak??silap2 jadi PELARIAN dalam negara sendiri..sebab apa??sebab dah malu dok bantai orang tapi takde point..silap2 hari bulan geng2 si A dan si B dok pelangkung kepala kau.Oleh tu aku ingat kan jangan kita dok menangkuk di air keruh,dan memang tak elok sikap mengampil kesempatan.Dorang nak gaduh lantak dorang,andaikata korang rasa tak puas hati tegur cara orang yang pernah pegi sekolah,jangan dok komen macam hamlau pulak.
                   

Friday, February 4, 2011

cd compilation 'REINKARNASI HITAM'


                    Jika ditanya anutan metal apakah yg cukup dominan dengan negara Indonesia,pastinya ramai yang tahu yang mereka adalah jagoan Death Metal asia buat masa ini.Bukan satu omongan kosong tapi korang boleh adili pada setiap karya2 Death Metal mereka,pastinya menjaminkan 1001 kepuasan bagi pencinta aliran berkenaan.Tapi itu Death Metal,bagaimana pula pada sub genre yang lebih keras seperti Black???..aku secara peribadi memang teringin nak mendengar hasil2 Black Metal (BM) dari sana.Ini kerana aku memang jahil sangat tentang scene BM di Indonesia.Yang aku tahu hanya kumpulan MAKAM sahaja.Ini pun sebab mereka ada buat mini tour di Msia pada tahun 2009.
                    Jadi penantian panjang aku pun dah terbalas tatkala rilisan ini keluar.Album yang berbentuk sebuah kompilasi dari band2 Black/Gothic ni menghimpunkan beberapa buah band yang mendukung aliran berkenaan.Sebanyak 16 band memperlihat hasil mereka melalui muzik yang digalas.Kalau diikutkan hanya 14 band je,lagi 2 adalah band dari negara kita iaitu QHARINTH dan IMMOLATE dari Sarawak.
                    Dari apa yang aku amati (melalui adress setiap band) boleh dikatakan mereka datang dari segenap kawasan yang agak kecil dan tersorok geografinya di Indonesi.Ini diibarat kan setiap daerah akan meghantar wakil band mereka untuk berentap..hahaha..satu benda yang bagus.Mereka tiada pilih bulu.Benda ni patut diikuti dalam setiap kompilasi2 di negara kita.Jangan dok rilis band yang dah famous je.Kenal kan juga band2 under dog yang berbakat.Ini mengingat kan aku pada sistem IKS (industri kecil dan sederhana) yang diketengahkan kerajaan beberapa tahun lepas iaitu satu kawasan satu produk..tapi dorang buat pulak lain iaitu satu kawasan satu band..hahaha..
                  Secara total pelbagai jenis muzik BM yang diketengahkan.Dari DEPRESSIF hinggalah yang ke AGRESSIF..dari FOLK sampai lah ke PAGAN semuanya ada..dan memang aku 666% puas hati dengan setiap seleksi yang dipilih.Ini rupa nya bunyi BM dari Indonesia...manakala yang membawa konsep Gothic pula kebanyakkan di dalam kompilasi ni membawa style 'slow mood gothic'..semuanya lebih kurang sama memain kan lagu2 bervariasi gelap secara akustik..good song totally!!!..  

band/lagu dalam kompilasi ni
  1. DURHAKA-Selamat datang kegelapan 
  2. CHORUSE-Sebelum semua berakhir 
  3. IFRID-Turn Of Change 
  4. CRYSTAL DREAM-Free 
  5. QHARINTH (Msia)-Grieues To The Grave 
  6. KING OF DARKNESS-Kanjeng Blorong 
  7. MORTUARY-Merasuki jiwa 
  8. KANTONG SIMAYIT-Si pahit lidah 
  9. UTUSAN TERAKHIR-Death star 
  10. DEATH STORY-Yaqsirus Saliba
  11. DEAD OCCULTA-Terpuruk dalam penantian 
  12. IMMOLATE (Msia)-Confession of the enchanted 
  13. KROMO LEYO-Kabut kemurkaan 
  14. ALTACIUS-Api singgahsana 
  15. IIKIM OULANEM-Boslugun les Ruhlasi 
  16. CURSE OF SATAN-Dimensi kegelapan..  
                       Album ni kalau mengikut pasaran Indonesia berharga IDR 40000..tapi aku beli disini dengan harga rm25.Aku tak pasti samada kompilasi ni masih ada atau tak disebabkan ianya dibawa masuk pun oleh orang tempatan (metal fan) secara minimum.Andai kata anda peminat metal gelap dan terjumpa album ni,jangan tunggu lama..rembat terus..sebab ianya berbaloi untuk dimiliki....

Tuesday, February 1, 2011

TOLONG!!!!

                                 Salam...boring2 takde ape nak buat,so terus buka pc hari ni..nak ulas album rasanya malam2 skit baru idea sampai.Jadi tengah hari ni aku nak tulis2 je benda ngarut2 untuk isi kebosanan.Posting aku kali ni nak cerita tentang majalah muzik (dari M'sia) yang aku baca pagi tadi.Kebelakangan ni aku memang rajin nak membaca majalah muzik lokal.Sebabnya aku sekarang lebih interesting nak tau pasal band2 tempatan, kalau dulu jangan harap lah manjang METAL HAMMER je..hahaha..tapi sekarang ni nak pakai cogan kata Jepun iaitu'Asia untuk Asia' hahaha...
                                 Apa yang aku nak tegur sikit pada tuan editor pada majalah2 tempatan ni adalah kerana mereka suka membuat ulasan tentang tentang benda yang orang ramai dah tahu sebagai pelengkap pada kolum2 mereka.Misal nya artikel tentang 'SEJARAH ROCK/METAL M'SIA'..hey..apa ni..untuk pengetahuan korang tentang artikel yang macam tu sebenarnya telah diulas RATUSAN kali nya.Boleh dikatakan 90% majalah muzik di Msia (berteras kan Rock/Metal) pernah keluarkan lah.Bukan nak perkecil usaha dorang,aku tahu niat dorang baik dan ikhlas sebab nak educate peminat2 muzik yang baru ni tentang akar umbi rock tempatan.Tapi masalah nye perkara sebegitu rasanya kurang relevan.budak2 ni boleh cari sendiri melalui internet.Dan pada aku sendiri memang dah jemu dan bosan..bukan sikit2 nye bosan.Sebab dari dulu lagi artikel sebegitu memang banyak diulas dalam kolum muzik.


                         Sepatutnya medium yang ada harus diguna bagi untuk bangun kan semula scene metal yang dah punah disebabkan isu2 bongok yang dilemparkan media pada genre metal sebelum ni.Jadi buatlah artikel mengenai bagaimana nak naik kan semula muzik ni.Aku ada beberapa pandangan mengenai tentang apa yang patut di review untuk majalah untuk dijadikan plot2 yang punya point yang cukup kuat bagi menjadikan majalah mereka benar2 majalah muzik..antaranya
  1. Berikan pandangan bernas mengenai muzik,misal nya ulas tentang bagaimana caranya band2 tempatan jika mahu go International.Kalau negara sekecil S'pore boleh menghantar wakil mereka kenapa kita tak boleh..sedangkan dulu M'sia adalah kuasa besar Death Metal asia.Pasti ada yang silap..maka editor ni perlu sedarkan apa yang silap tu.. 
  2. Betul kan semula pandangan masyarakat umum mengenai genre ni.Terangkan dengan hujah2 yang bagus biar sesiapa yang membaca (walaupun bukan mat rock) tahu yang muzik sebenarnya punya definisi luas.Bukan sekadar menjerit dan terlompat2. 
  3. Panggil dan temuramah band2 asia yang telah berjaya untuk dikongsi pengalaman mereka.Bagaimana mereka menjual nama mereka misalnya (marketing),dan yang lebih penting bagaimana cara KERJA dan DISIPLIN mereka dalam mengurus kan band sehingga berjaya. 
  4. Buat ulasan album yang benar2 100% bagus 

                      Aku harap sangat akan ada majalah2 muzik yang akan dapat diketengah kan keperingkat tertinggi media tempatan.Ini penting,kerana diluar negara majalah muzik masih relevan dan mereka berperanan dalam 90% dalam pergerakan muzik negara masing2.Bahkan ada majalah yang punya rancangan TV dan RADIO mereka sendiri.Jadi kalau lah majalah tempatan kita juga sudah punya TV dan RADIO sendiri maka dapat lah membantu band2 tempatan yang berbakat mengetengah kan talent dorang.Nak harap radio mainstream jangan harap lah.Tapi usaha kena lebih lah..benda ni pokok pangkal pada kualiti dan logika pada majalah berkenaan.Kalau isinya bosan sapa yang nak beli.Aku cakap ni kerana banyak editor2 majalah ni adalah orang2 lama dalam muzik rock/Metal itu sendiri. 



- ditulis sambil layan album SLANK 'The Big Hip'

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...